VEH: consumentenvertrouwen sterk in de lift

Jubel bij de vereniging eigen huis weer vandaag, het vertrouwen is weer gestegen. Met de onderliggende gegevens uit het onderzoek van VEH heb ik afgelopen weken meerdere keren geschreven dat ik hun onderzoek vind rammelen en dat je er beter een korreltje zout bij kunt nemen. Ik vind het ook niet erg dat ze dit toch publiceren, daar worden ze voor betaald. Ook kan ik best met ze van mening verschillen zonder me rot te voelen. Maar integriteit staat bij mij toch wel heel hoog in het vaandel. Statistische ‘halve waarheden’ ben ik dan ook echt allergisch voor.

Vandaag was het Rob Mulder van vereniging eigen huis die gierend uit de bocht vloog:

halvewaarheid

 

Hier kunnen we lezen dat het aandeel Nederlanders dat het een goed koopmoment vindt is gecrasht naar zo’n 10% na aanvang van de crisis. Toch? Niets is minder waar. Het aandeel dat het een goed koopmoment vindt was voor de crisis 10% en is na aanvang gi-gan-tisch gestegen:

Ik vind dat echt onnodig en jammer. Je hebt zo veel lichtpuntjes om uit te putten en dan kom je met een onjuiste suggestie als deze.