Verfrissende benadering van huizentreintjes

Vandaag verschenen twee rapporten van corpovenista met een bom informatie over de woningmarkt. Het ene rapport gaat over betaalbaarheid en het andere over doorstroming. Met name het tweede rapport viel op om de volgende grafiek:

doorstroming

 

Nu wisten we al dat huizentreintjes in de zin dat ‘1 starter tot 4 vervolgaankopen leidt’ niet bestonden, maar bovenstaande benadering vind ik wel verfrissend. Kennelijk zijn de huizentreintjes voor zover ze nog bestaan het grootst wanneer er grote woningen aan de bovenkant van de markt vrij komen, niet wanneer je starters aan de onderkant de markt op duwt. Het zou in ieder geval passen bij de constatering dat overwaarde spiralen naar steeds luxere woningen zijn gestopt en duurder woningaanbod niet meer vrij komt (lees: verkocht wordt).

3 comments for “Verfrissende benadering van huizentreintjes

  1. Johan
    July 17, 2014 at 8:00 am

    Ik snap niet precies hoe men aan de gegevens dat komt voor deze grafiek.
    (…)
    Jou conclusie resoneert wel met wat ik zelf al jaren zie.
    De “markt” boven 3 ton is dood. In mijn eigen gemeente zijn afgelopen jaar slechts 4 woningen boven deze grens verkocht terwijl er 127 van tekoop staat. M.a.w. woningvoorraad 30 jaar!

    Volgens mij komen deze treintjes, voor zover ze bestaan, weer verder in het gedrang nu de NHG verder ingeperkt wordt. Mensen met een multikapper kunnen niet doorstromen.

    Deze zeepbel is nog steeds opzoek naar een naald.

    • De starter
      July 17, 2014 at 8:28 am

      De gegevens komen uit een grote enquete, genaamd WOoN 2012: http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/2013/04/11/woon-2012-heel-veel-cijfertjes/

      Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. De markt boven 3 ton is dood, omdat niemand dat kan betalen zonder overwaardespiraal. Om woontreintjes op gang te brengen moet dat segment weer aantrekkelijk / betaalbaar worden. Daarna volgt de doorstroming en de rest van de markt.

  2. Vin
    July 19, 2014 at 5:31 pm

    Kortom het prijsverschil tussen het hoge segment en het lagere segment is te groot en zal waarschijnlijk krimpen. Helemaal mee eens; verbaasde ik mij in de hoogtijdagen ook al over, dat er bijvoorbeeld appartementen zijn in de prijsklasse van 8 rijtjeshuizen.
    Overigens zie ik in mijn eigen omgeving een ander beeld: ook in het hoge segment (6 ton+) wordt best wel wat verkocht, en zelfs redelijk vlot. Wellicht iets lokaals (zeer gewilde gemeente nabij grote stad).

Comments are closed.